В Україні скасували заборону на припинення ЖК-послуг населенню через несплату, нарахування та стягнення штрафів та пені, а також на стягнення заборгованості населення, яка діяла майже два роки. Мораторій продовжує діяти лише на окупованих територіях і там, де тривають бойові дії.
Отже, нарахування пені за несплату комуналки та стягнення зі споживачів заборгованості в судовому порядку відновлено. Як саме можуть "вибивати" борги за послуги ЖКГ з українців та як діяти у таких випадках, розповів адвокат Роман Сімутін.
Сімутін навів три можливі сценарії, якщо ви заборгували комуналку, та попередив, що реагувати на них слід якомога швидше, щоб зекономити гроші.
"Метод батога"
У такому випадку споживачу-боржнику просто обрізають постачання газу, води чи електрики.
У такій ситуації споживач, перебуваючи, у стресовій ситуації, одразу може телефонувати до постачальника послуги та обіцяти, що все негайно оплатить. Він може навіть не задумуватися, чи законно його відключили, чи ні.
Після відключення для відновлення послуг доведеться, крім боргу, заплатити також і за послугу перепідключення.
"Метод пряника"
Споживачу можуть запропонувати укласти договір реструктуризації заборгованості – відстрочення боргових виплат та їхній графік. Тоді пишеться заява із вказанням термінів погашення та додається довідка про доходи. Крім того, споживач має одразу заплатити 30% боргу.
Зазвичай призначаються адекватні терміни і суми виплат, які є посильними для конкретного споживача. Проте, каже Сімутін, так відбувається не завжди.
"Методика тихої сапи"
Іноді компанії-постачальники відразу звертаються до суду, де справи про комунальні борги розглядаються спрощено. Отримавши судовий наказ, вони передають його державному виконавцю, який блокує кошти на рахунку боржників або накладає арешт на майно.
Щоб вирішити ситуацію, особливо якщо наказ насправді є безпідставним, багатьом людям доводиться звертатися за допомогою до юристів. Сімутін закликає швидше реагувати на такі випадки, адже тоді буде дешевше, навіть із послугами адвоката чи юриста.