
МВФ не наполягає: податок на солодкі напої відкладається

Україна знову підлаштовує свої плани під реалії перемовин із МВФ. Цього разу мова про акциз на солодкі напої, який, здавалося, вже майже був у бюджеті-2026. Але, як пояснив Данило Гетманцев, під час діалогу з фондом стало зрозуміло, що тема зависла. І не тому, що хтось передумав, а тому що МВФ поки не наполягає на цьому рішенні. Є побоювання, що різке підвищення податків на такі популярні товари може підштовхнути бізнес у тінь. Це приблизно як натиснути на газ на слизькій дорозі - наче хочеш швидше, а в результаті може вийти гірше.
Що це за податок і кого він зачіпає
Ідея проста: оподаткувати напої, де є доданий цукор або інші підсолоджувачі. Тобто все, що ми часто бачимо на полицях супермаркетів:
- газовані напої на кшталт Cola чи Sprite;
- солодкі чаї та частина соків;
- енергетики;
- мінералка зі смаком, якщо там є цукор;
- промисловий квас.
Ставку ще обговорюють, але, якщо говорити про цифри, то лунає варіант у 0,1 євро за літр. Це приблизно 5 гривень. Є ще деталь: під час воєнного стану хочуть застосовувати пільгову ставку, щоб не вдарити занадто різко по людях та бізнесу.
Цікаво, що законопроєктів про цей податок аж два - №9032 та №9032-1. Їх внесли ще торік, але з того часу все зависло, ніби хтось натиснув паузу.
Навіщо взагалі вводити такі податки
Офіційна позиція влади - турбота про здоров’я. Тут логіка зрозуміла: чим дорожче солодке, тим менше його купуватимуть. І хоча це звучить логічно, в реальному житті люди часто або шукають заміну, або просто звикають до нових цін. Буває по-різному.
Є й інший мотив, який неможливо ігнорувати, - фінанси. Розрахунок держави доволі прямий: податок може приносити приблизно 7,5 млрд грн щороку. На тлі воєнних витрат це виглядає значною підтримкою.
З іншого боку, є фактор євроінтеграції. У Європі такі податки давно працюють, і це частина гармонізації правил. Для України це своєрідний сигнал: рухаємося в напрямку стандартів ЄС.
Передчасна зупинка
Поки що податок вирішили не вводити у 2026 році. І хоча рішення тимчасове, воно показує одне: будь-які зміни податкової політики зараз потрібно зважувати особливо уважно. Надто багато секторів економіки стоять на межі витривалості, і навіть невелике податкове навантаження часом відгукується значно сильніше, ніж здається на перший погляд.